vrijdag

Man en vrouw




Zo af en toe zit je ineens in een discussie op FB. Bijvoorbeeld over man en vrouw in de bijbel. Over zwijgende vrouwen en leidinggevende mannen. Rangorde enzo. Ik  vind het moeilijk om zomaar een theologische visie te accepteren, want er zijn veel slechte dingen gedaan in de naam van God, ik schreef:

Die rangorde is me duidelijk, kan ik niet omheen. Mannelijk/vrouwelijk is ook duidelijk, maar het blijft iets theoretisch voor mij. Wat de kerk(mannen) ervan hebben gemaakt in de loop der eeuwen is hartverscheurend, kwetsend en vernederend. Het leidt tot niets of eigenlijk tot heel veel: trauma, kerkverlating (omdat dit alles in de naam van God is gebeurd) echtscheidingen. Ook het feminisme is een logisch gevolg hiervan.

Dit was het antwoord van Andre Piet: 

De man is beeld van God ("in Gods beeld schiep Hij HEM, mannelijk en vrouwelijk schiep Hij HEN"; Gen.1:27, vergl. 1Kor.11:7). Zoals GOD is t.o.v. zijn schepping zo zou de man zijn t.o.v. de vrouw. 

Maar omdat 'de kerk' van God een afschuwelijk karikatuur heeft gemaakt, zien we dit ook weerspiegeld in de wijze waarop de man zich heeft opgesteld naar de vrouw: als tiran en onderdrukker. 

Mijn mannelijke identiteit is voor mij allerminst theoretisch. Het betekent dat ik aansprakelijk ben voor het welzijn van mijn vrouw en kinderen. Alleen als ik bereid ben die verantwoordelijkheid te dragen ben ik een vent. Of zo je wilt: een hoofd.


Kijk, daar heb ik wat aan, ik laat me graag door Gods Woord overtuigen

Dat men van God een verschrikkelijke karikatuur heeft gemaakt is zie je ook weerspiegeld in de manier waarop men kinderen opvoedt: Een harde en strenge autorithaire opvoeding is in christelijk Nederland (Europa) de norm geweest. Ook dat laat het beeld zien van een strenge straffende God. 

http://articles-devotion.blogspot.de/2014/12/godsdienstig-denken-en-het-beschadigen.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten